Wakil SPKUM iaitu saudara MOHD ASRI BIN ZULKIFLI telah berkesempatan untuk mengikuti SEMINAR PEMBANGUNAN MAHASISWA DI KOLEJ KEDIAMAN PERINGKAT IPT(SEPAKAT2010) pada 23-25 julai yang lalu di UIAM.Saudara MOHD ASRI ZULKIFLI juga diberikan kesempatan untuk membentangkan kertas kerja beliau sendiri iaitu PROGRAM DAN AKTIVITI PEMBANGUNAN PELAJAR;SUATU KAJIAN DAN PENGALAMAN DI KOLEJ KEDIAMAN UM.Selain itu turut hadir ialah 2 orang wakil MPMUM bahagian kolej kediaman.Seminar ini telah diadakan buat julung kalinya dan melibatkan lebih 20 IPTA di Malaysia.
Berikut merupakan resolusi yang dicapai sepanjang seminar ini dijalankan:
1.Kolej kediaman sebagai platform membentuk keperibadian secara bersepadu melalui penglibatan dalam aktiviti-aktiviti :
• kepimpinan
• akademik
• keusahawanan
• kebudayaan
• sukan
• kerohanian
• hubungan luar dan antarabangsa
• khidmat masyarakat
2. Pendedahan, pengetahuan dan pengalaman yang membentuk mahasiswa menjadi individu yang lebih baik dalam aspek-aspek berikut (soft skills) :
• kemahiran berkomunikasi
• bekerja secara berpasukan
• pengurusan masa
• kualiti kepimpinan
• proaktif
• penjanaan idea
• kreatif dan kritis
• jalinan kerjasama dengan pihak lain
• pengurusan kewangan
3. Kemampuan merealisasikan idea-idea hebat yang memberi kesan kepada :
• Alam sekitar :Melestarikan alam sekitar – contoh Eco-Desa
• Masyarakat :Sumbangan – contoh Baktisiswa/OPKIM, Kempen Derma Darah
• Dasar 1 Malaysia – contoh Festival Kesenian
Pengantarabangsaan – contoh Lawatan ke luar negara
• Pencapaian/nama baik negara :Wakil negara – contoh Sukan Universiti/Karnival Sukan
4. Perubahan oleh mahasiswa dalam menangani perubahan alaf 21
• adab
• ketinggian ilmu
• persiapan diri oleh mahasiswa sendiri (mental dan fizikal)
• berpandangan jauh
• mempunyai perancangan
• pemikiran dinamik
• memiliki perspektif berbeza
5. Pendekatan holistic
• Pegangan agama
• Galakan
-Kawan-kawan yang positif, orang-orang yang berilmu,
ibu bapa & Tuhan
• Pengaruh negatif
-Elemen ilmu, emosi, tabiat dan roh menghalang gejala tidak elok
• Kepentingan hiburan -dihadkan
6. Panduan
• ketrampilan
• kepimpinan
• beramal
• berilmu
7. Peranan mahasiswa sebagai pemimpin di kolej kediaman :
• Soft skills yang sama
• Penganjuran program yang berkesan
• Tanggungjawab membangun potensi diri, masyarakat, bangsa dan negara
• Hakikat bakat kepimpinan
• Interaksi dengan mahasiswa lain
• Halangan dasar atau akta
• Contoh yang baik
• Kehidupan selepas meninggalkan alam mahasiswa
8. Kerjasama dengan pihak pentadbiran kolej, pengetua dan felo
• Maklumat
• Kebajikan mahasiswa diutamakan
• Wujudkan suasana kekeluargaan di kolej kediaman
• Sumber rujukan
• Kepimpinan melalui tauladan
• Pemantauan/pemberi nasihat
Kesimpulan
Penglibatan dalam aktiviti-aktiviti di kolej kediaman melalui pendekatan bersepadu diharapkan akan
melahirkan mahasiswa berketrampilan dan seterusnya
memenuhi aspirasi masyarakat dan negara
No comments:
Post a Comment