Pages

Wednesday, November 10

kursus Kepimpinan & Kemahiran Organisasi Mahasiswa


Pada 22 hingga 24 Oktober yang lalu, SEKRETARIAT PRESIDEN KOLEJ-KOLEJ KEDIAMAN (SPKUM) telah menghadiri kursus Kepimpinan & Kemahiran Organisasi Mahasiswa di Bagan Lalang, Sepang anjuran bahagian Hal Ehwal Pelajar & Alumni Universiti Malaya. Kursus ini yang turut dihadiri oleh wakil MPMUM dan beberapa persatuan pelajar bertujuan untuk memberi pendedahan cara-cara pengendalian organisasi termasuklah kemahiran komunikasi, kemahiran penulisan dan kemahiran kepimpinan.

Rata-rata para peserta yang hadir ke kursus ini rasa sungguh bertuah dan amat berguna kerana banyak perkara-perkara baru yang telah dipelajari sepanjang kursus di sana. Tambahan pula, masih ramai lagi barisan pemimpin pelajar di UM yang tidak mengetahui beberapa prosedur penting dalam mentadbir organisasi seperti cara penulisan kertas kerja projek, pengurusan kewangan, kemahiran berkerja berpasukan dan sebagainya.

Sementara itu, TNC HEPA Prof. Dr. Rohana Yusof telah mengingatkan kepada semua pemimpin mahasiswa bahawa mereka menjadi tunggak belakang kepada kejayaan sesusatu universiti. Kita bukan hanya mahu menjadi universiti terbaik di dunia tetapi juga mahu melahirkan generasi pemimpin yang mampu mentadbir negara mahupun di serta dunia.

Pelbagai topik yang telah dibincangkan seperti taklimat dari Majlis Keselamatan Negara, sistem kepelbagaian budaya dan bangsa di dalam mahasiswa serta protokol majlis. Ini merupakan program fasa yang pertama dan fasa kedua juga akan melibatkan pemimpin mahasiswa yang akan dijalankan pada 31 Oktober hingga 2 Novermber kelak.

No comments:

Post a Comment